Wednesday, November 30, 2011

Haram Berinai jika





Hukum Wanita Mengukir Hiasan Pada Tangan Menggunakan inai.. em rsenye tak ramai yang tahu hal ni...so aku share la yerk.... dah lame thu cume ramai yang tak percaye... pape pun selamat membace....

Bagaimana pula hukum memakai inai yang berukir di tangan. Sekarang ini ramai perempuan (pengantin) memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan berupa awan larat ataupun daun. Kita lihat dan nilai berdasarkan hadis Nabi ini :

Dari Ibnu Umar r.a katanya: "Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan. Dan Baginda mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu." [hadith bil. 2003 : Sahih Muslim]

Dari Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain, wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)" [hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari]

Jelas Dato' Abu Hasan Din Al-Hafiz: "Inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu adalah kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul di hujung jari."

Jangan sampai kita menolak syariat semata-mata untuk mengikut adat. Apa gunanya kita beragama Islam, apa gunanya kita bermazhab jikalau kita tidak mengikuti syariat dan hukum yang telah ditetapkan. Sama-sama kita renungkan wahai pembaca yang budiman..

***** Sekadar berkongsi jike tersilap maklumat harap beritahu ye


!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

3 Corat Coret:

Eera Shera said...

tu la ade mcm2 pendapat..jap kata boleh, jap kata tak..thx for the info ^^

faz_ira said...

kurang phm..sbb dlm hadis tu ckp dgn menggunakan tusukan atau pun alat pengukir?? kalo kter coret kan dgn inai??alat tu pun dipanggil pengukir ker??

yura said...

@faz_ira
sebenarnye info ni agak rumit ckit.....sebab dlu sye ad bc artikel y same n ustazzah n ustaz sy penah brthu...cume artikel ni y kurg faham.... y sy bce dlu mudh d fahami tpi dah hilang.... ia d kire alat mengukir juge n islam melarg umatnye meniru @ mengikut adat agama lain dalam ape jua cara... maaf la ye sbb berinaik yang banyk ukiran ni besenye di lakukan oleh agama hindu bukan.... so kirenye kite dah meniru cikit cara agama tersebut.... isam un melarang kite berpakaian mengikut agama lain begitu juge berinai..tu pendapt sy la...pape pun kalo was2 xyah la wat kalo yakin buatla....

Copyright @ segala penulisan adalah hak milik cik zura