Tuesday, September 27, 2011

Senyuman Duka..

"senyuman yang terukir di bibir tidak semestinye seperti ape yang terbuku di hati"


Ya Allah kau berikan la aku kekuatan untuk memberikan sedikit ukiran senyuman di bibir walaupun berat untuk aku berikan....
Permudahkan la perjalanan yang akan aku lalui ini walaupun pahit...
Akan cube untuk aku atasi semua dugaan ini..
Aku xpernah menyesali setiap dugaan dan ujian yang kau berikan kerana aku pasti ader kebahagiaan di hujungnye...
tapi....
kuatkan la hati aku untuk menghadapi semua ni....
sbb aku takut aku tersungkur di tengah jalan sebelum sempat aku meneruskannye hingga ke destinasi yang di tuju...


!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

petang yang suram

aku x thu la kenapa petang ni aku sedih sangat2 n marah sangat2...
aku x suke nak marah orang sbb bile aku marah ak mesti menangis...
x kisah nak cakap aku ni kuat nangis ke pe....
tapi aty aku ni sakit sangat n berat sangat2..
mybe menyimpan terlalu banyak rahsia dri kot...
dan memendam rase..
em....nak cube luahkan....
tapi..........




xtahu nak luahkan cam ne..
mcam2 kat otak aku ni pk.....
serabut pun ader..
rse macam nak g tempat yang jauh nak tenangkan aty.....
jauh dari orang yang aku kenali....
sedih sangat2....
nak cube luahkan tapi aku xthu nak luahkan cam ne...
nak cube cerita tapi x th nak cerita macam mane...
yang aku tahu air mata je teman aku...
Ya Allah beratnye dugaan yang kau berikan hingga  tak tertanggung rasenye nak nak mikul sume 2...
Kau kuatkan la diri ini untk hadapi semua ini dan......
 kau kurniakan la seseorang yang memahami hati ini.....
amin....

!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Monday, September 26, 2011

Happy besday my mom....



26 september....


iaitu tarikh ni la mak aku di lahirkan......
Selamat ulang tahun kelahiran yang ke 51.....
Semoga mak panjang umur dan di murahkan rezeki hendaknye.....
amin.....
jangan la selalu marah2 ye..huhuhuhu

!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

penat btul la.....



bila kita berdiam..
ada yg terus menyakiti...
bila kita bersabar..
ada lagi dugaan silih berganti
bila kita bersuara....
em.......
... bimbang ada yg terasa hati
ada baiknya aku terus berdiam dan bersabar
kerana hanya itu sahaja jalan yg terbaik utk mengatasi..
walaupun mungkin akhirnya kita yg terasa hati.
yg penting kita tak kan biarkan sesiapa pun merasa "pedihnya" terasa hati.
kerana kita sudah pun merasai...
biar aku je la yang rase kepedihan ni sorang.....
walaupun kadang kala mmg berat ati ni nak tanggung...
apa kan daya..
aku cume manusia biase.....

!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Saturday, September 24, 2011

cinta hati







Cinta adalah bila di lihat ianya tiada dan boleh di rasa.......
Cinta adalah bila hati terluka kamu masih mengingatinya dengan perasaan sayang sepenuh jiwa....


Cinta adalah bila kite tidak mendengar khabar darinya kite akan merasa beban yang teramat berat di hati... selagi kita tidak ketahuinya selagi itulah jantung akan berdegup kuat.....


Cinta adalah bila die sedang bersedih kita akan menitiskan airmata secara tibe2 kerana tak sanggup melihat kesedihan yang menyelubungi dirinya...


Cinta perlukan pengorbanan walaupun kadang kala ia amat menyakitkan....


Tetapi........................


CINTA ITU SATU TANGGUNGJAAB...
sekali kita sudah mengenggamnya jangan sesekali melepaskannya.....
Jika ia terlepas sukar untuk mendapatkannya kembali...
Itulah cinta penuh tanggungjawab didalamnya bukan sekadar mainan bahasa...
Bukan sekadar piutis yang menulis puisi terindah buat die yang teristimewa....
tetapi banyak yang tersimpan disebaliknya....


Setiap orang memerlukan cinta dalam hidup ni...
.........tapi cinta yang paling agung ialah cinta terhadapNya..
tanpa cinta yang di anugerahkan olehNya dalam kehidupan ini....
Hidup akan di rasekan seperti kosong tiada warna, tiada melodi dan tiada gambaran sebenar dirir kita..




!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Mudahnya akad nikah hanya di tutur kata....



"Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dengan mas kahwinnya RM......."


This sound is easy right??? BUT.......


"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya yang tanggung dan aku tanggung semua dosa-dosa bakal anak-anak aku..... Kalau gagal, maka aku fasik, dayus dan aku rela masuk neraka... aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku"






!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Kesempurnaan hidup????




Bila ada sayang...
Jangan lukai hatinya...

Bila ada cinta..
jangan kamu titiskan air matanya...

Bila ada yang menanti..
Pastikan kamu kembali...

Bila ada yang setia...
Lakukan perkara yang sama...

Bila die pergi....
Pergilah kejar selagi merasa die bererti....

Kerana....
Bila die  tiada di sisi...
Kamu akan merasa sunyi dan sepi........





!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Thursday, September 22, 2011

Pengalaman Pertama

AEm... penat betul ari ni tak pernah drive dari segamat ke HSI sorang2.... dari pagi sampai petang..
1 hari dok HSI yang leh wat aku beku teman mak checkup...
tapi yang bestnye hospital 2 mesra betul tak macam sesetengah  hospital lain yang asyik nak marah2 pesakit je...walaupun bukan aku yang kena marah tapi bile mendengarnye leh bikin orang lain marah.. 
Sampai HSI kul 8.30 tapi banayk buang masa cari parking...aduhai...
bile teman mak daftar masuk...dapat lak nombor giliran ke 354..dekat 2 jam tunggu... bile msuk bilik doktor pakar lak amik no giliran so terpaksela tunggu dekat 2 jam lagi...em..... penat...beku (aircon sejuk gile)..kuar masuk toilet...nak tertdo pun ade gak... 
Kul 2petang sume selesai tapi kena tunggu dekat 1 jam nak amik ubat...em....kul 3petang baru dapat kuar dari HSI.....
Destinasi di teruskan ke batu pahat amik embah nak ikut balik segamat... so sampai umah kul 6.30petang walaupun kuar g HSI pas subuh...
em..penat2... pengalaman pertama drive jauh n drive sorang2..
Memang penat... 

!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Monday, September 19, 2011

Cinta Tak semestinya Memiliki


Bila kita jatuh cinta pada seseorang, jangan menyiksa diri dengan menganggap bahawa cinta kita tak diterima.

Cinta itu tak pernah ditolak kerana, setiap insan memerlukan, menginginkan untuk di sayangi dan menyayangi serta dicintai.




Wujudkan cinta itu dengan memberikan sesuatu bukan mengharap akan sesuatu sebab, apa yang diberikan kerana cinta selalu datang pada hati kita disaat itu juga.

Kebahagiaan memberi jauh lebih sempurna daripada kebahagiaan kerana menerima.
Tapi...lain bila kita menginginkan sesuatu yang kita cintai. Keinginan itulah yang memberikan kepahitan yang menghiris dada...

Jangan menyiksa diri dengan menginginkan sesuatu....
Jangan sia kan cinta dengan beban yang berat mengharap mampu di pikul bahu.
Keinginan memiliki mungkin tak kesampaian...

Tapi...
percayalah pada diri sendiri..
selalunya cibta yang kita berikan seadanya
takkan pernah bertepuk sebelah tangan..


Dan.....
perlu kita ingat bahawa cinta tak semestinya bersatu dan menyintai tak bererti kita harus memiliki








!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Saturday, September 17, 2011

Diam Tak Bermakna Salah




Bagaimanakah kita berhadapan dengan suasana tegang atau panas dengan kawan-kawan? Memang tak dapat dinafikan perkara sebegini tetap akan terjadi dalam sedar atau tidak sedar. Bagi mereka yang berfikiran matang dan professional perkara kecil pasti tidak akan dijadikan suatu intipati sebagai suatu permusuhan dan pertelingkahan.

Jika sedar diri kita masih lagi dalam lingkungan kejahilan , maka berusahalah mencari apa yang perlu kita ketahui dan bertanyalah kepada mereka yang lebih arif dalam hal demikian. Islam menyukai jika seseorang itu mengambil langkah untuk berdiam. Diam bukan ertinya kalah. Mengalah atau mengelak terjadinya pergaduhan itu lebih baik, walaupun kita dalam keadaan benar. 

Kalau orang kutuk kita atau wat kita marah, kita akan rasa geram dan ada yang sampai berdendam.. Rasa macam nak balas balik je apa yang orang dah buat kat kita. Kadang2 sampai bertumbuk, bermasam muka.

Sebenarnya, memang kita puas bila boleh balas baik. Tapi lebih baik dan lebih menang pabila kita balas dengan senyuman atau berdiam sahaja. Aku juga manusia biasa yang penuh dengan kesilapan lalu... punya perasaan maarh dan ada gak munculnya perasaan dendam.... tetapi dengan diam dan tidak terlalu fikirkan perkara yang orang lain perkatakan akan wat kita lagi tenang dan biarlah ia berlalu pergi begitu sahaja.....
Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam... Jika kebaikan di balas kebaikan itu adalah perkara biasa... Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan di balas kebaikan itu adalah mulia dan terpuji...

Hidup tidak boleh berlandaskan perasaan hati yang kadangakal boleh menjanamkan diri sendiri.. perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dengan lebih baik berlandaskan kenyataan...


Cuma 1 sahaja kita mesti yakin pada diri dan tidak mudah terikut dan melatah bila orang cakap diam kita bererti kalah.... sebab biasanya yang diam itulah yang pemenang... 




!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Jual Mahal???





" Jual Mahal" ungkapan yang selalu aku dengar bila seseorang perempuan itu tidak memberi tindakan balas terhadap layanan atau ajakan lelaki..... 

Adakah patut ungkapan tersebut di utarakan tanpa mengenal keperibadian si gadis??? Mengapa sering ungkapan tersebut di utarakan... Adil ke???

Perlukah ada Jual mahal dalam kehidupan manusia...setahu aku hanya barang sahaja yang boleh di kaitkan dengan mahal atau murah..

Mungkin ada sebab si gadis tidak melayan atau membalas ajakan si lelaki.... mungkin malu... sukar untuk bermesra dengan orang yang tidak dikenali... dan sebagainya...

Setiap orang ada pandangan dan cara yang berbeza... Bagi aku hormatilah setiap pendirian seseorang itu asalkan ia tidak memberi kesan buruk terhadap kita dan jangan la mudah melatah atau menuduh sembarangan tanpa usul periksa... Ini kerana kita mahukan orang untuk memahami pendirian kita tetapi mengapa kita tidak cuba untuk memahami pendirian orang di sekeliling kita....



!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Biarlah Dia Berlalu Pergi...


Kata orang jika kita betul-betul menyayangi seseorang.....
Maka biarlah dia pergi dengan kebahagiaannya....
kerana kebahagiaanya akan membuatkan hati kita gembira...
Kerana kegembiraannya itu akan buat rasa itu adalah hadiah dari kita....

Kadang kala ada orang yang berpendapat bahawa jangan mudah untuk melepaskan orang yang di sayangi kepada orang lain... tapi apa guna kita dambakan seseorang itu padahal kita tahu bahawa orang yang kita dambakan itu bukan milik kita dan hatinya telah di miliki... 

Mengapa kita perlu dambakan orang yang hatinya telah di miliki... Jika betul-betul menyayangi individu tersebut doakan la kebahagiaanya. Kebahagiaan kita akan muncul jua dengan orang yang telah di takdirkan untuk kita cuma cepat atau lambat sahaja.....

  

!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Hebatnya Wanita Dalam Cinta

Indahnya cinta jika bersulamkan keikhlasan..Moleknya cinta andai setia yang di pertaruhkan dan untungnya bercinta jika berkekalan sampai bila-bila.. Namun panas yang di harapkan sampai ke petang, siapa sangka hujan turun di tengah hari.....



Jika yang dicintai itu adalah wang, yang disayang itu adalah kemewahan, memang rumah tangga tidak bahagia dan aman. Kerana yang diburu adalah wang dan harta, maka bila ada kedua-duanya di depan mata, si isteri akan berasa nikmat kebahagiaan namun bila semuanya melayang, wanita begini akan berasa terlalu kecewa dan bersusah hati.



Bagaimanapun kalau dikatakan, peranan wang membeli kasih dan sayang, ia memang berkait antara satu dengan yang lain. Namun wang itu sekadar dijadikan sebagai alat dan bukan matlamat. Wang berperanan menyenangkan pasangan membina rumah tangga dan hati pasangan.

Mendapatkan sebuah rumah untuk keluarga, memiliki kenderaan dan apabila berlaku sebarang bencana, wang dapat merungkai masalah yang melingkari. Jika mengandaikan wang untuk membeli cinta dan mengeratkan kasih dan sayang, tandanya kita sudah tersilap menafsir. Ini kerana wang ringgit bukan ukuran tahap kebahagiaan seorang insan......

Cuba perhatikan mereka yang tinggal di kampung... ikatan kekeluargaan tetap erat walaupun mereka hidup menderita dan melarat kerana tidak mempunyai wang yang cukup... Ini dapat di buktikan bahawa mereka hidup dengan kasih sayang..Itulah yang menyebabkan iakatan kekeluargaan berkekalan hingga ke akhir hayat....


!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Wanita Yang Indah....


"Pandangan mata seorang wanita lebih tajam dan merbahaya daripada tembusan panah yang berbisa"



Tahukah kalian pandangan wanita sungguh mahal di mata lelaki.... tetapi mengapa masih ramai yang tidak menyedari??? dirimu terlalu agung dimata lelaki dan terlalu mulia di sisi penciptamu..Tanpa kita sedari sebenarnya menjadi wanita adalah satu anugerah yang paling indah. Seharum manapun wangian kasturi tidak mampu tidak mampu menandingi wangian budi pekertimu, lembutnya gumpalan kapas masih tewas dek kelembutan tingkah lakumu, halusnya butiran pasir yang menjadi peneman setia si pantai masih tidak dapat menandingi halusnya tutur katamu.

Duhai wanita.. Sebenarnya maruah diri yang kau galas lebih berat dari bongkah-bongkah batu yang besar, namun setiap dugaan dan cabaran kau tepis dengan penuh sabar..tiap godaan nafsu dunia yang datang bertubi-tubi hingga mengheretmu ke kancah yang penuh onak dan duri... Percayalah para wanita sekalian, akan datang bahagia di akhir kesengsaraan jika kesabaran menjadi pagar dirimu..


Wahai wanita.... terima sajalah makian yang menimpa akibat halilintar yang singgah di cupingmu.. terimalah ia dengan senyuman yang mengajarmu memahami erti kesabaran.. Percayalah pasti akan menerima berita manis setelah segunung kesabaranmu yang tidak pernah luntur.


Saudara wanitaku, iman mu adalah perisai agamamu adalah landasanmu di setiap langkah yang kau atur. Jangan sesekali kau biarkan anasir songsang memperkotak katikan katikan iman mu apatah lagi agama yang kau kandung hanya kerana nikmat duniawi semata-mata, jangan kau gadaikan maruahmu yang tiada gantinya hanya kerana mengejar sesuatu yang tidak mungkin dapat di pikul.




Andainya kamu tersungkur..pegangla kata-kata ini... " kau sebenarnya tidaka akan tersasar seandainya keimananmu kau jadikan sebagai tunjang dalam kehidupan".


Wanita, biarlah tawadukmu lebih menggunung daripada kejelitaanmu, biar keayuan mu terpancar dek kerana lemah gemalainya perilaku, biar kebijaksanaan mu terpampang oleh tingginya ilmu mu. Jadikanlah agama mu sebagai tunjang yang memperkasakan akidah mu, biar kesabaranmu menjadi benteng perjuanganmu dan lebarkan imanmu dengan sejuta lapisan sifat mahmudah...... Jadilah wanita yana paling bahagia.



!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Friday, September 16, 2011

Bayangan Lalu




Hati ini penuh dengan kelukaan masa lampau....berat untuk menanggung segala kesedihan yang di alami..tapi pasrah atas segalanya... Hati ini terasa kosong dan sepi walaupun ada sahabat yang menemani di sisi dan hakikatnya aku tidak keseorangan...

Bukan untuk meratapi kisah silam..tetapi luke yang terjadi begitu meninggalkan kesan yang amat mendalam...begitu sukar untuk melupakan segala yang terjadi.. Tidak dapat ku nafikan dirimu masih lagi berada di salah satu sudut di hati ini tetapi dalam masa yang sama hati ini amat terluka dengan segalanya....


Bukan sengaja untuk aku mengundurkan diri secara tiba2...mungkin inilah yang terbaik untuk ku dan dirimu.. Mungkin sudah suratan Illahi hubungan yang telah tersemai lama terputus di tengah jalan di sebabkan kecuranganmu.... Bukan niat hati tidak memberikan peluang untukmu berubah tetapi cukuplah untuk kali ini.. 


Kini... Ku cuba untuk merawat luka yang terpendam....kesannya masih berdarah.. nak ku tangiskan tiada erti yang telah terjadi padaku pasrah aku terima... Tidak dapat ku nafikan masih ada secebis rindu dan sayang.. bukan sombong atau ego bila menafikannya tetapi cukuplah sekadar ujian bagi diri ini untuk menerima kehendakNya...




!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Thursday, September 15, 2011

Ku Pendam Seribu Rahsia


Cinta yang ikhlas teserlah daripada pengorbanan dan tindakan seseorang bukan sahaja semata-mata dengan perasaan. Cinta yang suci hadir pabila mendoakan yang terbaik untuk insan yang di sayangi walaupun dia bukan milik kita..

Mengapa masih mengharap kisah lalu berulang kembali sedangkan kita sudah melepaskan ia pergi begitu sahaja tanpa kita sedari... Jika kita masih di beri peluang untuk kembali ke masa lalu pasti takkan ku melepaskannya pergi begitu sahaja... Tapi..telah tertulis segala-galanya...


Kini dikau kembali.. memberikan penghargaan atas segala perasaanku dahulu.. tidak sangka dahulu aku tidak bertepuk sebelah tangan...tapi mengapa kini baru terbongkar semua rahsia hati setelah hati mu telah dimiliki.. Tidak dapat di nafikan  hati ini sering terusik mendengar kata cintamu tetapi hati ini amat berat untuk meluahkannya..bukan malu atau takut tetapi untuk mengundur diri bagi menjaga kebahagiaan orang lain...


Jauh di sudut hati ini tersimpan satu perasaan yang sukar untuk di tafsirkan...dan..Ku tahu jauh di sudut hatinya masih tersimpan seribu rahsia... Dan biarlah rahsia hati itu menjadi rahsia yang terpendam tanpa di ketahui oleh sesiapa untuk kebahagiaan orang lain...


Kini aku hampir terleka dengan di buai mimpi-mimpi indah yang tidak pasti apa kesudahannya... Pabila aku sedar dari mimpi dan kini berpijak di bumi yang nyata amat sukar untuk aku menafikan segala rasa hati... Bukan menyesali perkara yang lepas namun semakin kita menjauhi dan menafikannya semakin kuat perasaan dan kenangan itu hadir dalam hidup kita...

Kini ku cuba untuk menerima segala ketentuanNya... setiap yang berlaku ada hikmah yang tersirat dan tersurat...Walaupun berulang kali di duga dan di uji... telah tersurat bahawa kita hanya boleh melihat dari jauh insan yang kita dambakan dimiliki oleh insan yang berhak memilikinya.... Telah tertulis bukan dirinya menjadi teman hidup kita.... Redha atas segala ketentuanNya...

!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Terima Kasih......


Terima kasih kepada si dia yang sudi hadir dalam hidup ini walaupun hanya seketika....
Terima kasih menyerahkan bahumu di atas segala dugaan yang aku alami...
Terima kasih kerana sudi memberikan secebis kebahagiaan yang sudah lama tidak di rasai...
Terima kasih kerana memahami di setiap sudut hati ini...
Terima kasih atas segala-galanya.... 
Walaupun hanya seketika sahaja...
Kau satu dalam seribu....
Semoga persahabatan kita akan kekal hingga akhir hayat... dan......
aku doakan di kau bahagia bersama si dia....


Lagu yang agak ringkas liriknya tetapi penuh pengisian dan maksud yang tersirat...

Bukan niat untuk menafikan segalanya tetapi mungkin itu yang terbaik kita/aku.. 
Betapa sukar untuk meluahkan isi hati yang tersimpan tanpa di ketahui sesiapa...
Hanya lagu dapat meluahkan segalanya... 
Betapa sukarnya menyusun bicara meluahkan rase menuturkan sayang...
Biarlah hati menyimpan segalanya...









!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Mengapa Perempuan Mudah Menangis..


Note: ini adalah sebagai pengetahuan kepada sahabat-sahabat yang lain bagi mengetahui kenapa seorang perempuan mudah untuk mengalirkan air mata........ Kenapa perempuan mudah menangis???? pertanyaan yang sering kite dengar daripada sesiapa shaja terutamanya lelaki....


Suatu hari.... seorang anak bertanyakan kepada ibunya. 
" Ibu mengapa ibu menangis?"
Lalu ibunya pun menjawab... " sebab ibu adalah seorang perempuan nak.."
" Saya tidak mengerti ibu?" kata si anak.
Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat sambil berkata..
" Nak kau memang tak akan mengerti"


Kemudian si anak trus bertanya kepada ayahnya..
" Ayah, mengapa ibu menangis?"
"ibumu menangis tanpa sebab yang jelas,'' jelas si ayah..
" Semua perempuan memang menangis tanpa alasan yang jelas."


Si anak membesar menjadi remaja dan die tetap terus tertanya-tanya mengapa perempuan menangis? hinggalah pada suatu malam die bermimpi dan bertanya kepada Tuhan..... " Ya Allah mengapa perempuan mudah menangis?" dan di dalam mimpinya dia seolah-olah mendengar jawapannya......


"Saat ku ciptakan wanita..Aku membuatnya menjadi sangat utama.. Ku ciptakan bahunya agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tidur...

"Kuberikan wanita kekuatan untuk melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu pabila dia telah membesar...


"Kuberikan keperkasaan yang membuatnye tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah berputus asa..


"Kuberikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walaupun dia sendiri letih, sakit, penat tanpa keluh resah..


" Ku berikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anak-anaknya dalam apa jua keadaan dan situasi. Walau seringkali anak- anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula akan memberikan kehangatan kepada anak-anak yang mengantuk menahan lelap.... Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat di dakap dengan lembut olehnya.....


" Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa yang sukar dan menjadi pelindung baginya.. sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tidak terkoyak......?


"Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya... walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang di berikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar..saling melengkapi dan saling menyayangi...


" Dan akhirnya... kuberikan wanita air mata agar dapat mencurahkan perasaannya... Inilah yang khusus kepada wanita agar dapat dia gunakan pada bila-bila masa yang di inginkannya.. Ini bukan kelemahan bagi seorang wanita...kerana sebenarnya airmata ini adalah "air mata kehidupan"

Inilah kekuasaan Allah............ hayatilah dan hargailah setiap ciptaan yang di kuniakan..setiap apa yang di ciptakan itu mempunyai pelbagai rahsianya....

!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Wednesday, September 14, 2011

Kesetiaan.........



Sekadar untuk berkongsi di sebalik cerita sepasang burung bagi mengenal erti kesetiaan...jika haiwan boleh setia manusia pun boleh...... sekadar untuk berkongsi maklumat yang saya dapat...... Harap cerita ini leh kita renungkan sejenak dalam kehidupan kita sebagai manusia biasa....

Burung betina ini tak berdaya kerana di langgar oleh kereta di Perancis kerana terbang terlalu rendah.  Dia meminta pertolongan dan berharap sang jantan akan menolongnya.


Sang jantan berusaha menolong, tetapi dia tidak membawa sang betina. Pertolongan yang diberikan hanyalah memberikan makanan dan minuman. Beberapa kali dengan penuh cinta, sang jantan membawakan kekasihnya makanan dan minuman dari mulutnya.

Lagi, ia membawakan makanan tetapi sang betina sudah tidak memberikan respon, kepalanya terkulai dan matanya terpejam. Jantan itu mencuba mengerakkan tubuh pasangannya untuk memastikan apa yang terjadi…. dan akhirnya pasangan nya sudah tidak bernyawa lagi...


Sang jantan cuba menjerit2 untuk megejutkan si betina walaupun dia tahu bahawa pasangannya sudah tiada lagi


Setelah sang kekasih meninggal dia tidak dapat apa2. Sang jantan dengan penuh kesetiaan hanya menunggu jasad sang kekasih di situ dalam masa yang lama

!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Aku Hanyalah Manusia Biasa....


"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki."



Aku tak nak di pandang cantik oleh lelaki biarlah aku hanya cantik di mataMu...
Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki sedangkan aku hanya wanita biasa...
Apa gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya boleh menjadi milikMu sorang...

Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan seolah-olah barang yang boleh dimiliki sesuka hati..
Aku juga tidak mahu menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang di kecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan...

kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik.... Ini kerana Allah telah menjanjikan peremyang baik untuk lelaki yang baik..... Tetapi aku bukannya sebaik mana tetapi aku berharap aku temui seseorang yang boleh membimbing aku ke arah kebaikan...

Aku juga seperti wanita2 lain yang mempunyai perasaan untuk menyayangi dan di sayangi..... Namun setiap kali perasaan itu hadir.. aku sering nafikan kerana perasaan itu hadir pada orang yang telah di miliki....

ketika seseorang cuba melamarku hatiku resah dan aku sedar bahawa aku akan melukakan hatinya.. aku bukan sengaja untuk menolak lamarannya tapi gerak hatiku mengatakan bahawa lelaki itu bukan teman hidupku kelak.. aku bukan seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup.. siapalah aku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sekadar sebutir pasir yang wujud di mana2 sahaja.


Tetapi aku jua punyai keinginan seperti wanita lain yang ingin di lamar lelaki yang bakal dan sanggup memimpinku ke arah tujuan yang satu.

Andainya kaulah jodohku Allah pasti kaan menanamkan rasa cinta dalam hatiku juga hatimu.. cuma satu sahaja pintaku serahkan la diri mu pada mencari redha Illahi kerana aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu....

Yang dicari bukan putera raja tetapi biarlah yang beragama...
Yang diimpi biarlah tidak punya rupa asalkan sedap mata memandang...
Yang dinilai bukan sempurna sifat jasmani..asalkan sihat rohani dan hati....
Yang diharap bukan jihad pada semangat, asalkan perjuangannya ada matlamat..
Yang dinanti bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad nikah dan janji setia..
Dan yang akan terjadi andai tidak sama dengan kehendak hati...
InsyaAllah ak redha dengan ketetapan Illahi...


Wahai wanita selaku bidadari dunia.... aku ingatkan dirimu dan diriku..peliharalah kesucianmu...semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini....

Aku juga gadis biasa yang banyak buat silap dan salah serta banyak melukakan hati manusia lain.... aku berharap aku berubah sedikit demi sedikit menuju ke jalan yang di redhaiNya...InsyaAllah....Oh tuhan tunjukkanlah ku jalan dalam menghadapi kehidupan ini......




!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Luahan Hati Seorang wanita......


Kekadang die sering menyembunyikan rasa sakit yang teramat sangat pada seseorang yang amat di sayanginya sehingga menitiskan airmatanya namun kita tidak melihatnya...kerana tangisannya dalam senyap...menangisnya di dalam hatinya...

Deritanya sukar untuk di fahami kerana die pandai memainkan watak lakonan bagi menyembunyikan kesedihan di sebalik terukirnya senyuman di bibirnya... 

Kerana bagiku " menangis tanpa di ketahui sesiapa lebih baik dari menangis di hadapan sahabat yang lain"

 Ini kerana pabila seseorang menangis di hadapan sahabatnya pelbagai tanggapan dan pandangan akan di lemparkan..... Almaklumlah kita hanyalah manusia biasa yang tidak lepas dari pelbagai tanggapan dan tohmahan manusia... Kita juga manusia biasa....

Dan di kala kita mampu melihat airmatanya mengalir.. amat perit sebenarnye penderitaan yang di tanggungnya.. seolah telah hilang satu kekuatan diri kerana sering menahan dari mengalirkan air mata...
Bimbing la ia dan tenangkanlah hatinya... 

Di saat menitis air matanya..hendaklah kamu berpesan padanya dan berjanji takkan melukai lagi perasaannya.... buatlah hatinye gembira..di kala die menrima kata-katamu itu sebagai pemangkin semangat dan jika kamu berpesan jangan menangis lagi serta menjaganya lantas dia akan menggengam erat tanganmu....dan tidak akan melepaskannya.....

Jika dia jarang mengatakan kerinduan di hatimya,  janganlah kamu beranggapan tiada langsung perasaan rindu di hatinya terhadapmu...kerana dia sering mengharapkan dan memberi kamu ruang untuk menyatakannya terlebih dahulu kearan hatinya amat berbunga-bunga jika seorang yang di cintainya mengucapkan kerinduan kepadanya..

Apabila dia menucapkan rindu,  bermakna dia benar2 merinduimu... pabila berjauhan denganmu..bayanganmu akan selalu bermain di mata dan mindanya..tatkala sehingga die tidak boleh melakukan kerjanya kerana rindukan orang yang di sayanginya....

Pabila dia mengatakan lelaki itu lebih baik dari kamu, janganlah mudah untuk mempercayai kata-katanya kerana dia hanya  mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya.... walaupun pada pandangan nya kamu adalah yang terbaik untuk dirinya... Selagi dia bersama kamu..percayalah bahawa kamu adalah yang terbaik di hatinya walaupun masih ramai yang lebih baik darimu di luar sana......

kekadang kedegilannya menguasai diri.... bukan bermaksud untuk menyakiti dan menyusahkan kamu tetapi die mahu lihat sejauh mana kamu mampu bersabar dengan karenahnya.. Percayalah... hati perempuan amat lembut.. dan jika hatinya keras..andai kena dengan caranya..jangan terkejut kalau akhirnya die menukar fikirannya dalam masa sesaat.....

Bak kata orang tua2.. sekeras-keras hati seseorang perempuan itu ia mampu cair dengan kasih sayang dari pemujanya... tidak semestinya hati yang keras tidak di lenturkan tetapi mestilah kene dengan caranya.....asalkan menghormati pendiriannya....

Sekali perempuan itu telah menyerahkan hatinya, amat susah untuk si dia melepaskan di dalam jiwanya... Akan mengambil masa yang lama untuk di pulihkan dan menerima kehadiran yang baru... Setiap luka dan parut di hatinya tidak pernah luntur selagi pengubat hatinya tidak hadir walaupun di riak mukanya tergambar kegembiraan...kerana itulah hati wanita............



!!Terima Kasih Sebab Sudi Baca....Jangan Lupe Komen Dan Like ye!!

Copyright @ segala penulisan adalah hak milik cik zura